Medische Kampen Bsure-team

Kom erbij en versterk ons medisch team.  Bent u dokter of tandarts?  Er wacht u een unieke levenservaring en werk waar het echt telt.

Een 7de tournee alweer met een versterkt Bsure-team in 2019.

Dr. Jan Dryhoel met verpleegster Shanta Pun
1200 km van onze basis in Morang
Aankondiging gratis medisch kamp
Afscheid bij CPCS in Morang
Versterking met Dr Jos Vanhullebusch
Gratis medicijnen ter plaatse geleverd
Rijden door de wegwerkzaamheden
Homestay in Doba, Myagdi
Kamp opzetten in Dana, Myangdi.
Dr. Jan Dryhoel met verpleegster Lieve Neirynck
Tot volgend jaar

Dit jaar kregen we extra versterking van een gepensioneerde dokter van de Lions Club Meetjesland waardoor we onze impact serieus konden vergroten.  Dr. Jan kwam iets vroeger en dus trokken we samen met Shanta, onze voormalige verpleegster die een schoolvakantie had, deze keer 600 km oostwaarts naar een hulpcentrum gerund door de Belgische CPCS waarvoor we verleden jaar ook andere hulpcentra bezochten.  Nu echter helemaal in het oosten en wel in de gietende regen en met enkele blutsen -aan de jeep- waarbij we soms dachten weg te spoelen.

Helaas sloeg het noodlot toe en overleed Jan’s broer na een korte maar terminale ziekte.  We waren toen net terug in onze basis in Pokhara om nieuwe voorraden in te slaan en een volgende tour te starten.  Verscheurd door plichtsbesef naar familie toe maar net zoveel naar zijn wachtende patiënten heb ik dan tijdens ons avondeten in ons stamrestaurantje maar beslist om Jan ’s nachts naar Kathmandu te voeren om op het eerste beste vliegtuig te zetten.  Met een thermos koffie de ganse nacht doorgereden en ‘s morgens vroeg kon hij terstond naar België vertrekken.  Zo kon hij samen met zijn familie waardig afscheid nemen.

Maar het zou Jan niet zijn of dag na de begrafenis sprong hij terug het vliegtuig op en konden wij de volgende dag in Bhakimele (zie verder) voor de eerste keer aan slag.  Twee dorpen hebben wij moeten teleurstellen maar we hopen dit volgende jaar goed te maken met een langer verblijf.

En dan kwam ook onze versterking aan: Dr Jos Vanhullebush en zijn eega Ann Van Der Vurst en ook verpleegster Lieve Neirynck van het UZ-Gent die er na de aardbeving in 2015 ook bij was.  Om de oeverloze lange ritten te vermijden bleven we voor dit gedeelte voornamelijk in het Myagdi gebied want onze pick-up zat overvol want ook onze verpleegster Sasina Pun kwam erbij.  Tijdens ons verblijf namen we ook afscheid van Shanta Pun, onze voormalige verpleegster die helaas dringend door haar man geroepen werd om hem te vervoegen in Japan waar hij werkt en waarvoor ze ook haar batchelor studies voor stopzet.  We gaan haar missen.

Met ons team en tal van lokale spontane vrijwilligers, soms medisch getraind, behandelden we zo’n 3000 patiënten in 6 dorpen waarbij we 4800km reden waarvan 2800km off-road (XL).

Blijkt wel dat we dringend een degelijk mobiel echo en ECG-toestel van handen hebben om de patiënten beter te beoordelen.

Laat ons allen bedanken voor de prachtige opoffering om zich belangeloos in te zetten voor de rurale bevolking in de Himalaya.  Dus DANK U aan het Bsure-team, de Nepalese staf en vrijwilligers, Inge Bracke van CPCS en de Lions Club Meetjesland voor jullie inzet.

Volgend jaar door samenwerking met de Himalayan Lifeline Education Programme (HELP NGO) komt een Engels dokterskoppel ons 2 maanden vervoegen, dus dat beloofd.

Don't be too fast, Bsure!

Meer?  Lees ook de onderstaande verslagen met foto's van Dr. Jan Dryhoel en Dr. Jos Vanhullebusch.

2019_verslag_DrJan.pdf Bsure-team at work in 2019. Dr. Jan rapporteert. (518 kB)
2019_verslag_DrJos_Vanhullebusch.pdf Bsure-team at work in 2019. Dr. Jos rapporteert. (509.25 kB)

6de tournee met Bsure-team in 2018

Met Dr.Jan en Inge Bracke van CPCS op weg naar Dolakha
Kindjes zijn al binnen bij onze aankomst in hulpcentrum
De wachtzaal.
Ook de lokale begeleiders krijgen een gratis beurt
Lokale verpleegster helpt mee
Op weg naar piepkleine dorpjes in de Himalaya
Fulbari dorp in Myagdi district
Afscheiddsceremonie in Fulbari.
Moedercomité geeft bloemenkrans als dank

Na de dagenlange voorbereiding met o.a. aankopen van medicijnen beginnen we aan een tournee met amper asfalt en vooral breakdancing (figuurlijk en ook letterlijk.  2500km off-road maar wel ook 2500 patiënten behandeld (Gelukkig stonden die niet om de km!).  Gebroken schokvering met volgeladen truck ‘in the middle of nowhere’, platte band bij valavond midden in de jungle, wegvliegende voetsteunen en spatborden., afgeknapte voorbumper, gedeukte achterbumper en alle wielstangen te vervangen.  ‘Top off the bill’ was een daling van 1000 meter zonder remmen: in 1ste ‘vitesse’ ‘Low Gear’ (doe het maar).  De ‘highway’s’ in Nepal zijn dan ook letterlijk hoog gelegen wegen in eerder welke toestand.

Dit jaar was er ook een primeur: voor het eerst hielpen we ook een andere Belgische NGO met ons kamp in hun projecten in het oosten halfweg richting Everest (amper een weg te noemen en in aanbouw, zie foto): 9 uur voor 150 km.  Vergezeld van Inge Bracke, een Antwerpse die al 30 jaar in Nepal voor de armen werkt en nu country-manager is voor de ‘CPCS’ of ‘Child Protection Centers and Services’.  Hun hoofdkwartier is in Kathmandu maar ze hebben ook centers in o.m. Dolakha, een arme streek nabij Jiri, het oude vertrekpunt voor Everest-expedities.  In een drietal centers boden we ons hulp een week lang aan.  De eerste ochtend waren de kinderen al om 8 uur present terwijl wij maar om 10:30 toekwamen.  Al die tijd hebben ze op ons moeten wachten zonder ontbijt!  De arme schatjes.  Prompt koekjes uitgedeeld, dan maar.

Terug in centraal Nepal volgden kampen in onze eigen vaste medische post en een aantal nieuwe dorpen in het Myagdi district.  Als slot trokken we naar Hetauda in het zuiden voor een driedaagse bij de Tamang’s.

In anderhalve maand hebben we een hoop patiënten gelukkig gemaakt en daar is het om te doen.  Ook ‘chapeau’ voor onze ex-verpleegster Shanta Pun die terug gaan studeren is maar in afwachting van de start van haar cursus ons gratis is komen assisteren.  Ook onze nieuwe verpleegster Sashina Pun kwam gretig meehelpen of haar aflossen.

Een hartelijke dank dan ook aan het Bsure-team en Inge Bracke en haar team van begeleiders en verpleegsters voor hun overzetbare inzet en aangenaam gezelschap vanwege een vermoeide maar happy ‘chauffeur-klusjesman-begeleider-boekhouder-inspirator’ van dienst.  Ons afscheid met een ‘candle-light diner’ was kort maar onvergetelijk.

Dank ook aan alle individuele en andere sponsors zoals de firma Septodont die al jaren de nodige tandheelkundige verdoving sponsort.  Meer leest u ook in volgend verslag van onze ‘Doktoor Jan’.

2017: 5de tournee met het Bsure-team

Over onverharde wegen, de norm in Nepal
Met Beth Maute, een Aussie vrijwilligster-verpleegster.
Opstopping aan weggespoelde brug.
Ons werkgebied.
Even inoefenen met voorzitter als proefkonijn.
Onze Chinnebas school is klaar voor medisch kamp.

En zo zit onze 5de medische kamptournee er al weer op.  We reden hiervoor 3000 km, waarvan 2000 km off-road.  Maar dan echt OFF-road, zoals ook de ‘HIGH-way’s’ hier zijn letterlijk te ondergaan.  Om dan de super gladde rode-aarde-wegen, door (woeste) rivierbeddingen en het over keien (ronde, hoekige, grote of kleine) sukkelen niet te spreken.

In 6 weken tijd hebben we een zestal dorpen aangedaan en bijna 2500 patiënten verzorgd.  Dat dit niet kon met 9 tot 5 werkdagen is evident.  Er waren werkdagen van 12 uur bij met een middagmaal van ‘noodlesoup and tea’.  Dr. Jan Dryhoel, niet meer van de jongste heeft een huzarenstukje afgeleverd.

Een applaus is hier terecht maar moeilijk in deze tekst.  Dus maar een moderne emoji: 💖

Gelukkig waren er ook onze nieuw aangeworven Nepalese verpleegster Shanta Pun die een paar dagen meereisde en meteen ook onze Australische vrijwilligster verpleegster Bethani Maute inwerkte.

Een grote verbetering is ook dat we nu ons eigen transportmiddel hebben en niet meer een jeep met chauffeur moeten inhuren wat niet alleen heel duur was maar ook wisselvallig naar timing, kwaliteit van chauffeur en jeep.

Een tweedehands Toyota Hilux bleek de beste keuze en nu kunnen we op eigen tempo overal naar toe.  De schrijver hier is chaufffeur van dienst en kan attesteren dat het niet evident is maar doenbaar.  Tja, omdat het nu eenmaal moet.

Meer info en foto's: lees via onderstaande link Dr. Jan Dryhoel's verslag.

4de tournee in 2016

Dr. Jan wordt richting werk gevoerd door de voorzitter Paul.
Om dan over te schakelen op aangepaste 4x4 tractor voor 6 uur lang naar 2400m.
Langs de weg wordt het gratis medisch kamp overal aangekondigd.
Bij landlozen in het zuiden
Afscheid van Jutpani waar we ook naar drinkwater boren.
Hartelijk ontvangst in Chitre ook, bij onze medische post.

In het najaar hadden we opnieuw een medisch team uit België op bezoek met de onverdroten Dr. Jan Dryhoel ,voor anderhalve maand.

Eerst bezocht hij onze vaste medische post in Chitre, en  daarna zette hij enkele kortere kampen op in de buurt van Pokhara. Daarna ging het een week naar het zuiden , naar ons ‘waterdorp’ Jutpani, waar we gelukkig in het nabije natuuurpark konden overnachten en wat meegenieten van de toeristische sfeer.

Daar deze kampen steeds overspoeld worden door zieken en mensen met tandproblemen heeft Dr. Jan versterking nodig.

Een dringende oproep aan dokters, tandartsen en verplegers om als vrijwilliger ons Bsure-team te versterken. Contacteer ons!

Zoals u verder via link in Dr. Jans verslag kunt lezen, is er heel wat zeulwerk en de huur van dure jeeps nodig om deze kampen in te richten, wat ook met veel tijdverlies gepaard gaan.

Daarom vatten we het plan op om om een 4x4-bus aan te schaffen en in te richten als mobiele hulppost.  Dit wordt voor ons een dure investering (€60.000). Bovendien willen we die bus zoveel mogelijk inzetten.

Om die redenen proberen we samen te werken met het lokale Rode Kruis: zij kunnen  dan tijdens onze afwezigheid diezelfde bus inzetten met Nepalese dokters  of gebruiken om voorlichtings- en sensibiliserings-campagnes in te richten in afgelegen dorpen en centra.

Het wordt ons grootste project qua investeringsprijs totnogtoe; hopelijk kunnen we op jullie hulp rekenen voor sponsoring.

Dit project kan vele jaren vele zorgen helpen lenigen.  Benefiets en opbrengsten van feestjes en verjaardagen zijn dus ook meer dan welkom.  Helpen jullie mee?

Lees ook Dr. Jan Dryhoel's verslag hieronder: