Noodfonds

Aangezien wij een vzw structuur hebben en dus geen winst maken en het kan gebeuren dat wij op onze individuele projectuitgaven overschotten hebben gebruiken we die om dringende hulpverlening te bieden.

Zo hebben we in het verleden reeds tal van tussenkomsten verwezenlijkt om mensen in nood te helpen.  Tal van benefiets, extra donaties, maar ook stortingen naar aanleiding van een geboorte-, huwelijks- of verjaardagsfeest worden doorgaans in dit fonds gestort.

Ook was er de eerste tornado in Nepal in 2019 en uiteraard de Corona crisis die ons dwongen heel wat individuele familes te hlpen met voedsel en financiële steun voor medische zorg, schoolgeld enz...

2019 de eerste TORNADO in Nepal slaat toe.

Verwoesting alom
Beschadigde scholen,net voor de moesson begint.
Ter hulp, samen met het Rode Kruis

Op 31 maart sloeg in het zuiden een tornado toe: ongezien in Nepal (alweer klimaatverandering?!) en trof een smalle willekeurige strook wel heel brutaal: vele doden, gewonden, weggerukte huizen, bomen, velden en elektriciteitspalen.  Maar ook de scholen werden hard getroffen.  Hun golfplaten daken werden zo weggeblazen.

We schoten dan maar in gang begeleid door een Rode Kruispost verantwoordelijken bezochten we een lokale distributeur waar we terstond metalen golfplaten bestelden.  Onmiddellijk werden twee tractoropleggers volgeladen die we naar de lokale Rode Kruisafdelingen van Bara en Parsi stuurden.  Het Rode Kruis zorgde dat de ergst getroffen scholen een veilig en waterdicht dak kregen vooraleer de jaarlijkse moesson zou losbarsten.  Met een lokale verankerde partner gaat het snel.

Met dank aan de Provincie West-Vlaanderen voor hun toelage.

Het volledig verhaal en meer foto's vind u hier bijgevoegd.

2019_Tornado.pdf Een tornado slaat toe. (388.25 kB)

Niertransplantatie

De grootste interventie totnogtoe was de volgende: op 27 december is Dag Bahadur Buduja, een 16-jarige jongen uit onze eerste schoolproject te Chitre succesvol geopereerd voor een niertransplantatie.  Pas de derde geslaagde in Nepal en vooral dankzij de extra inzet van tal van onze trouwe sponsors.

Het volledig verhaal vindt u in onze 1ste nieuwsbrief 2009

Indiviuele donaties, twee benefieten (Tom & Corinne, Francis & Liesbeth), alsook Te Voet Reizen, Shangrila Home in Kathmandu schoten ons te hulp om dit dure kostplaatje te financieren.

Op de foto ziet u hem met een dankgebaar (NAMASTE) aan alle die hem ter hulp komen en een recentere foto waarbij hij al een beter kleur had.