Shree Ambika Secundary School

Herbouwde school 2018

schoolcomity
Dontaie tapijten en kussens voor de kleuterklassen
Workshop landbouw
Donatie computers 2017
Plastiek recyclage ook in Neapl
Zuiver drinkbaar water in de school

We stellen voor: de Shree Ambika Secundary School in Pokhara Leknath Metropolitan City-25, Suinket, Kaski District, Pradesh provincie, Nepal.

Wat begon als een basisschooltje in 1967 in bamboe is nu uitgegroeid tot een volwaardige middelbare school.  Het is een Engels medium wat betekent dat hier in het Engels wordt lesgegeven.  De schoolboeken zijn aldus van een betere kwaliteit dan de lokale.  Een hoofdleraar, 19 leraars en 5 andere krachten bemannen de school voor 290 kinderen.  Door de positieve verbeteringen al 320 inschrijvingen voor het nieuwe jaar (2019-2020) dat hier al half april start.  Cruciaal is het schoolcomité die intens vergaderd en ambitieus is.

Zoals reeds bericht in een vorige nieuwsbrief hebben we nu ook bijzonder aandacht voor deze school die als eerste overheidsschool in Nepal de ‘British Council Award’ mag dragen voor drie jaar.  Dit lijkt vreemd voor ons, maar dit is een internationaal Brits overheidsinstituut die in verschillende landen waar ze een speciale – meestal ex-koloniale – band mee heeft.  Dit huzarenstuk om van 19 andere private scholen te winnen maakt haar uniek.  En, daarom verdient ze ook onze extra hulp om hun kwaliteitsonderwijs nog te versterken.  De school is immers na de aardbeving met lokale sponsoring herbouwd en hoeven we hier niet van nul te herbeginnen.

Hun ambitie en vraag aan ons om voor het middelbaar een Computer Engineering Program uit te helpen bouwen om de school naar nationaal competitief niveau te tillen kunnen wij alleen maar aanmoedigen en dus ook effectief steunen.  Werk voor 2019 dus, met plezier.  Ook vrijwilliger leraars naar hier sturen is het plan.  Wij hopen op een vruchtbare samenwerking.

In afwachting van het zoeken naar fondsen voor een computerklas hebben we alvast de kleuterklassen onder handen genomen.  Zo hebben we op de koude cementvloer waar de kleuters met blote voetjes op zaten en speelden een schuimlaag gelegd met daarop Belgisch tapijt.  Dat kennen ze beter dan onze frieten die hier tot onze blijvende frustratie ‘French Fries’ heten!  Om dit alles proper en netjes te houden kochten we gelijk maar een stofzuiger en een ganse stapel kussens zodat deze kleintjes ook tijdens de lange schooldagen een dutje kunnen doen.

In 2017 startten we hier met de donatie van enkele computers en sponsorden we een workshop landbouw voor het secundair.

Contact via mail: ambikasecundaryschool@gmail.com